Tro på noget, mand!

 

“Nye 2016-tal viser rekord i antal udmeldelser af folkekirken. Særlig slemt var det i andet kvartal af sidste år hvor Ateistisk Selskab kørte en kampagne!”

Sidste år meldte 24.728 personer sig ud af den danske folkekirke.og det er ifølge tal fra Danmarks Statistik næsten dobbelt så mange som gennemsnittet de sidste 10 år. Eksperter forudsiger at denne tendens vil fortsætte.

Jeg spørger umiddelbart mig selv om vi danskere er blevet letkøbte ofre for “tilbuds” kampagne og reklame slogans også når det gælder vores eksistentielle grundopfattelse.

Vi eksponeres dagligt for mega mange kommercielle reklamebudskaber – budskaber som ofte både er forsimplet og forenklet. Årsagen hertil er den at vi ellers ikke ville afse tid til at forholde os dertil.  Ofte er vi afvisende overfor disse enkle kommercielle budskaber  – men dét til trods så agerer vi alligevel ofte (bevidst eller ubevidst) som afsenderen ønsker at vi skal gøre.

“samtidig betyder individualiseringen af samfundet også, at folk er blevet mere opmærksomme på deres religiøse tilhørsforhold!” citat: Astrid Krabbe Trolle, forsker i danskernes holdninger til religion og folkekirken ved Københavns Universitet.

Desværre ser det også for mig ud som om at vi både som samfund og som individer har tabt, eller endog måske (u)bevidst fravalgt, lysten til fordybelse og istedet forfalder til hurtige løsninger når “ting” fremstår uheldige, utilsigtede eller uforståelige for os.

Er det tilfældet så er vi blevet ofre for en påvirkelighed som også frarøver os noget af vores ellers så hårdt tilkæmpede individualitet og selvstændighed.

Hvis ikke du tror på noget, så mangler du noget! – du mangler et, for mig at se, vigtigt element i dit liv – du mangler dét element som fra tid til anden kan forklare dig det ellers uforklarlige..

Jeg tror på vigtigheden i at tro på noget som fremstår større end mig selv og jeg ved uden min tro ville jeg føle mig som et mentalt amputeret menneske.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *